Halaman

Saturday 6 September 2008

Isu Perkauman

Wajarkah Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail meminta maaf secara terbuka berhubung kenyataannya yang didakwa berbaur perkauman ?

Persoalan yang di paparkan di atas membawa maksud orang melayu mempertikaikan kedudukan orang Cina di Dalam Negara Malaysia. Wahai orang Melayu sekalian adakah anda menyokong bahawa orang Cina adalah pendatang? Memang ada dua jawapan yang berbeza tentang persoalan ini.Tapi hakikatnya memanglah orang Cina itu pendatang pada asal nenek moyang mereka.Mereka harus sedar bahawa mereka adalah mewarisi keturunan mereka yang mendatang ke Bumi Tanah Melayu dan Kini Malaysia.

Bagi orang Cina pula fikirlah sedikit bahawa kamu itu memang mewarisi keturunan pendatang itu.Dah nama pun Cina asal keturunan kamu dari tanah besar Cinalah.Tak sedar-sedar diri lagikah.

Wahai orang politik melayu kamu harus sedar keturunan mereka tu dah menjadi warga negara dan mereka sedar dah lama pun dan mereka juga sedar dan mula berfikir bagaimana hendak menghalau orang-orang melayu ini .Sekarang ni mereka Cina-cina tu dah mula berani mempertikaikan sana-sini hak yang ada pada kita .Hak mereka langsung tak boleh di usik .Jenis apa kah mereka ini .Hak orang lain dia mahu hak sendiri perlu dikekalkan supaya anak cucu mereka senang.Wahai ahli politik melayu jangan gula-gula yang di beri sebagai umpan semuanya kamu katakan manis dan sedap cubalah fikirkan nasib anak bangsa kamu di kemudian hari.

Wahai orang politik Cina kamu boleh pertikaikan apa saja yang kamu suka.Tapi kamu harus sedar asal usul kamu tu.Kalau asal usul pun tak mahu nak tahu apa nak jadi pada bangsa kamu yang begitu rakus dan tidak menghormati orang lain.

Hoi orang melayu sedarlah mereka orang-orang cina cuba menjadi penjajah di era moden ini.
Kalau dulu orang melayu bertuankan Mat Saleh kau( orang politik) kata orang melayu di jajah,
Kalau dulu orang melayu bertuankan Jepun Kau kata orang melayu dijajah,
Kalau dulu orang melayu bertuan kan Belanda kau katakan orang melayu dijajah,

Tapi Hari Ini.........................................


Tapi hari ini berapa ramai orang melayu bertuankan Orang Cina kau katakan rakan kongsi.

Fikirkanlah wahai orang melayu.

Hoi orang Cina

Berakit-rakit kemuara sungai,
Jangan sampai terseliuh tangan;
Berdikit-dikit bila menilai,
Jangan sampai lupa asal keturunan.


Apakah ketuanan Melayu semakin di kikis oleh orang Melayu sendiri atau rakan kongsi yang di katakan tadi ? Persoalan baru yang akan terjawab dalam minda tuan-tuan semua.

No comments: