Halaman

Tuesday 22 July 2008

Melayu Oh Melayu

Aku tertarik dengan satu isu sekarang ini apabila kerajaan Pulau Pinang menggunakan Bahasa Cina sebagai Bahasa Alternatif untuk menerangkan tanda jalan yang selama ini bahasa Melayu adalah bahasa Utama.berapa ramai orang cina yang datang ke Pulau Pinang hendak membaca papan tanda jalan dalam tulisan cina.Aku boleh kata orang cina Pulau Pinang dah kurang ajar . Apa orang melayu masih tak sedar lagike.Padan Muka pada orang melayu yang menyokong pakatan rakyat.Bangga sangatlah merekadengan pakatan rakyat yang sebuk hendakkan jawatan hingga lupa hak orang melayu telah di ambil sedikit demi sedikit.

MCA pula memberi kenyataan isu ini tidak boleh diperdebatkan dengan alasan di negara malaysia ini ada pelbagai kaum apalah salah gunakan pelbagai bahasa. Kepala bapak mereka nak guna bahasa cina datuk nenek moyang mereka .Hai orang cina seluruh Pulau pinang kalau hang nak tahu bahasa bapak ko orang guna sahaja lah di tanah besar cina tu.Di malaysia dalam perlembagaan kita dah kata bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa kebangsaan.Apa pasal nak guna bahasa cina pulak.Hang tutur sendirilah kami orang melayu tak mahu bahasa itu di tutur oleh keturunan kami.

hai orang bijak pandai dalam kerajaan kau harus sedar bahasa kita dah hampir terpinggir.Tak keterlaluan aku katakan kamu yang bijak pandai senang-senang tukar Bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia apa pasal.Jika kita nak dengar orang bijak pandai cina dengan hujahnya yang logik tu mengarutlah.Mereka bukankah dah terkenal dengan putar belit,penipu dan berbagai lagi.Kau orang melayu tak sedarkah lagi.

Hai orang melayu tak keterlaluan aku kata disini makin lama makin terhakislah bahasa orang melayu yang timbul bahasa entah apa-apa.Sekarangni kalau nak ikut ramai pelajar tak mahu berbahasa melayu sebab dia orang kata buat apa nak belajar dah boleh bercakap dah cukup.

Fikir-fikirkanlah wahai orang bijak pandai bahasa dan orang kerajaan yang bertanggung jawab membincangkankan tentang bahasa melayu di peringkat atasan.

No comments: